مزایای عضویت ایران در «بانک توسعه جدید» بریکس-راهبرد معاصر
حجت‌الله فرزانی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

مزایای عضویت ایران در «بانک توسعه جدید» بریکس

حجت‌الله فرزانی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان مزایای عضویت در بانک توسعه بریکس گفت: با دریافت وام و منابع مالی از بانک توسعه بریکس می‌توان روی توسعه گردشگری میان اعضای این مجموعه و تعاملات تجاری متمرکز شد.
حجت‌الله فرزانی؛ کارشناس مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 16
کد خبر: ۲۶۰۳۳۴

مزایای عضویت ایران در «بانک توسعه جدید» بریکس

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک توسعه جدید (New Development Bank) که به وسیله بریکس ایجاد شده است، می‌تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو را دنبال کند، لذا امیدواریم بانک یادشده این نقش را برای کشورهای عضو بریکس ایفا کند و قصد داریم عضو و سهامدار آن شویم.
 
وی با بیان اینکه در دومین اجلاس رؤسای بانک مرکزی کشورهای عضو بریکس توافقات بسیار خوبی در زمینه مالی و پولی انجام شد، افزود: ایران در دوره‌ای که روسیه دبیر بریکس بود، توافقات خوبی با بانک مرکزی روسیه انجام داد و در زمینه اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های مالی و پولی توافقات خوبی انجام دادیم و همه آنها را در بریکس مطرح کردیم.
 

با توجه به تسهیل در زمینه نقل و انتقالات مالی به وسیله بانک توسعه جدید ایجاد شده، فضا برای توسعه صادرات و واردات نسبت به قبل بازتر می شود

 

حجت‌الله فرزانی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره توسعه همکاری های پولی و مالی ایران با اعضای بریکس و عضویت و استفاده از سازوکارهای بانک توسعه جدید به «راهبرد معاصر» گفت: ایجاد بانک توسعه جدید در حوزه بریکس که به لحاظ جمعیتی حجم بالای جمعیتی دنیا را پوشش می دهد، یعنی علاوه بر تسهیل دسترسی ایران به بازارهای کشورهای عضو، روابط مالی کشور و مبادلات پولی با کمترین هزینه انجام خواهد شد.

 

 
کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اگر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بتواند به بازارهای کشورهای عضو بریکس دسترسی داشته باشد، کالاها و محصولات را آنجا عرضه یا نیازهای مهم و فوری خود را از این بازارها تأمین و وارد کند، با توجه به تسهیل در زمینه نقل و انتقالات مالی به وسیله بانک توسعه جدید ایجاد شده، فضا برای توسعه صادرات و واردات نسبت به قبل بازتر می شود.


فرزانی گفت: با توجه به تأکید ایران، روسیه و چین به عنوان اعضای مهم بریکس بر جایگزینی ارزهای محلی در تبادلات مالی و تجارت خارجی میان اعضا به جای دلار و تمایل برای تجارت با ارزهای ملی کشورهای عضو و نیز به دلیل اینکه ارزهایی مانند روبل روسیه و یوان چین جهانشمول هستند، معاملات تسهیل می شود و هزینه مبادله میان کشورهای حوزه بریکس کاهش می یابد.
 
وی با بیان اینکه ایران با عضویت در بانک توسعه جدید می تواند از منابع مالی این بانک استفاده کند، درباره بهانه تراشی بانک جهانی در مواجهه با درخواست های ایران با توجیه تحریم تصریح کرد: اشکالی که در بانک جهانی و بانک های عرصه بین الملل وجود دارد و ایران نیز عضو آنهاست، اینکه متأسفانه مسئولان بانک های جهانی به بهانه تحریم یکجانبه و ظالمانه ایران از سوی آمریکا، به کشورمان وام نمی دهند و کمک مالی نمی کنند.
 
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه به دلیل فشارهای آمریکا و اروپا بر رؤسای بانک جهانی و بانک های بین المللی درخواست های ایران رد می شود و از مواهب اهداف اصلی بانک های توسعه ای که بابت موضوعات مختلف به کشورها و دولت ها کمک می کنند محروم می شویم، گفت: بی شک عضویت در بریکس و کشورهای این حوزه به بهره مندی ایران از مواهب مالی و وام از بانک توسعه جدید کمک می کند.
 
وی عنوان کرد: با دریافت وام و منابع مالی از بانک توسعه بریکس می توان روی توسعه موضوعاتی مانند گردشگری میان اعضای بریکس و تعاملات تجاری کار کرد. بی تردید عناوین یاد شده مزایای عضویت در بانک توسعه جدید سازمان بریکس است.
 
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توجه به اینکه همکاری با بانک توسعه جدید بریکس به خروج دستور پرداخت ها از سازوکار سوئیفت منجر می شود و رصد پول به وسیله آمریکا به عنوان کشوری که به صورت ظالمانه ایران را تحریم کرده است و اروپا با این تحریم ها همراهی می کند، به نفع ماست؛ زیرا اروپا و آمریکا همواره تلاش می کنند مبادلات مالی شرکت های ایرانی را رصد و شرکت های طرف معامله ما را تحریم کنند. عضویت در بانک توسعه جدید بریکس چنین توطئه هایی را خنثی می کند و از بسیاری ابعاد به نفع ماست.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار